Przepisy prawne określające obowiązki w zakresie świadectw charakterystyki energetycznej lokali i budynków są napisane w sposób wyjątkowo mało przejrzysty i sprawiają wiele problemów przy ich interpretacji. Do naszej Spółdzielni zwraca się coraz więcej osób przekonanych, że otrzymają tutaj takie świadectwa. Czy mają rację?
Prawo mówi, że zarządca (oraz właściciel) budynku lub lokalu, a także osoba, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu zobowiązani są zapewnić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku lub lokalu wtedy gdy sprzedają, zbywają w inny sposób lub wynajmują budynek lub lokal.
Co to oznacza?

Spółdzielnia wykonuje świadectwo w przypadku:

  • sprzedaży przez spółdzielnię budynku stanowiącego własność spółdzielni
  • sprzedaży przez spółdzielnię na licytacji lokalu mieszkalnego
  • przekształcenia spółdzielczego prawa w prawo odrębnej własności lokalu
  • zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego lub użytkowego.

Spółdzielnia nie wykonuje świadectw w przypadku:

  • ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności tego lokalu na członka spółdzielni
  • gdy przedmiotem transakcji jest część budynku lub lokal, a spółdzielnia nie jest stroną transakcji.

Nikt nie ma obowiązku posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej - ani spółdzielnia, ani właściciel lokalu, ani posiadacz praw spółdzielczych do lokalu, jeżeli nie ma zamiaru lokalu w żaden sposób zbyć lub wynająć.

Ale jeżeli ktoś ma taki zamiar, to co ma zrobić?

  • zleca sporządzenie takiego świadectwa osobie (firmie) posiadającej stosowne uprawnienia do tego, zgodnie z wykazem https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych;jsessionid=82F8768EAF3F7D22C3FD800A314DE7EF
  • zwraca się do spółdzielni o przekazanie kopii świadectwa charakterystyki energetycznej całego budynku i takie od spółdzielni bezpłatnie otrzymuje, a gdy spółdzielnia nie posiada takiego świadectwa (bo nikt nie ma takiego obowiązku), otrzymuje nieodpłatnie od spółdzielni kopię dokumentacji technicznej budynku. Dopiero wtedy gdy spółdzielnia nie będzie posiadać dokumentacji technicznej (może się to zdarzyć w przypadku niektórych spółdzielni zarządzających starszymi budynkami), wówczas sama zleca sporządzenie świadectwa.

Od kiedy wchodzą w życie te zasady? Już od 28 kwietnia, a spółdzielnia ma 14 dni na wydanie dokumentów dotyczących całego budynku, czyli do 12 maja musimy mieć je przygotowane. Dla części budynków posiadamy świadectwa, dla części dokumentacje techniczną – jesteśmy gotowi na pierwsze wnioski.